Gå videre til innholdet

Smart 10 - spilleregler

Spillesken til Smart 10, samt boksen som rommer spørsmålskortene og svarmarkørene. Et lite utvalg spørsmålskort ligger strødd utover.
Simon André Vennerød-Diesen|
Smart 10 er et innovativt quizspill hvor alle spillere får svare på samme spørsmål, men må vite når de skal stoppe. Spillet kombinerer kunnskap og risikotaking, og er perfekt for familier og vennegrupper som elsker quiz.

Vil du kjøpe Smart 10? Se produktet her →

Smart 10 🎓🧠

Quizspillet der alle får svare – og hvor det gjelder å vite når man skal stoppe!


Innhold i esken 📦

  • 📦 1 smartboks
  • 🔘 10 svarmarkører
  • 🃏 100 dobbeltsidige spørsmålskort
  • 📖 Spilleregler

Spillets mål 🎯

Svar riktig på spørsmål og samle poeng – men pass deg! Jo flere riktige svar du gir i én runde, desto flere poeng kan du få. Men ett feil svar, og du mister alt du har samlet i runden!
🏆 Førstemann til 30 poeng (eller et annet avtalt mål) vinner spillet.


Forberedelser 🔧

  1. 📍 Velg om dere spiller alle mot alle eller på lag (ved 5+ spillere må noen være på lag).
  2. 🎯 Bli enige om poengmålet (standard er 30 poeng, men dere kan velge f.eks. 15 for kortere spill).
  3. 🧭 Hver spiller/lag velger et symbol og stiller inn sitt poenghjul på 0.
  4. 📄 Sett spørsmålskortene riktig vei i smartboksen slik at svarene vises i hullene.
  5. 🔘 Plasser alle 10 svarmarkører i hullene.
  6. 📤 Trekk det øverste kortet og skyv det nederst i bunken – nå er dere klare!

Slik spiller dere 🔄

👶 Yngste spiller (eller laget med yngste spiller) starter og leser spørsmålet høyt.

På din tur kan du:

SVARE

  • Si høyt hvilket svar du velger og hva du tror skjuler seg under markøren.
  • Løft markøren og sjekk:
    • Riktig? Du beholder markøren foran deg.
    • Feil? Du er ute av runden og mister alle markører du har samlet i denne runden.

🤔 PASSE

  • Du står over resten av runden og beholder markørene du har samlet så langt.

👉 Etter turen går boksen videre til venstre.
Runden fortsetter til:

  • Alle har passet eller svart feil, eller
  • Alle markører er brukt

Spørsmålskategorier 📚

  • Sant/Usant – Velg de sanne svarene (men du vet ikke hvor mange det er!)
  • 🔢 Tall – Gjett riktig antall eller dato
  • 📊 Rekkefølge – Plasser svarene i riktig rekkefølge (f.eks. eldste til nyeste)
  • 📅 Århundre/Tiår – Gjett riktig tidsperiode
  • 🎨 Farge – Gjett riktig farge (noen ganger på engelsk)
  • 🧠 Åpent – Gjett riktig navn, ord eller begrep

💡 Eksempel:
Spørsmål: Hvilke av disse personene er tyskere?

  • Wilhelm Röntgen ✅
  • Sigmund Freud ❌ (østerriker)
    → En spiller som svarte Freud, er ute av runden.

Rundeslutt 🔚

Når runden er over:

  • Juster poenghjulene etter antall riktige svar
  • Sett alle markører tilbake i boksen
  • Trekk neste kort og skyv det nederst i bunken
  • Startspilleren flyttes én plass til venstre

Spillets slutt 🏁

Spillet avsluttes etter runden der én eller flere spillere/lag når 30 poeng eller mer (eller det avtalte målet).
🏆 Spilleren eller laget med flest poeng vinner!


Klar til å spille? Kjøp Smart 10 her →

Tilbake til bloggen

Legg igjen en kommentar

Merk at kommentarer må godkjennes før de publiseres.

Kanskje er du interessert i...