Risk – Spilleregler for det klassiske strategispillet 🌍🎲
Et brettspill om verdensdominans, taktikk og risiko – for 2–6 spillere
Innhold i esken 📦
- 1 spillebrett (verdenskart med 42 områder fordelt på 6 kontinenter)
- 6 sett med spillebrikker (infanteri, kavaleri og artilleri)
- 5 terninger (3 røde for angrep, 2 blå for forsvar)
- 44 Risk-kort (42 territoriekort + 2 jokere)
- 14 oppdragskort
- Regelhefte og instruksjoner
Spillets mål 🎯
Målet er å være den første spilleren som fullfører sitt hemmelige oppdrag (oppdragskort) – eller i noen varianter: å erobre hele verden.
Forberedelser 🔧
- Hver spiller velger en farge og får tilhørende brikker.
- Velg en general som administrerer kort og forsterkninger.
- Fjern oppdragskort som gjelder farger som ikke er i spill.
- Del ut ett hemmelig oppdragskort til hver spiller.
- Stokk Risk-kortene (uten jokere) og del dem ut jevnt – noen får ett ekstra kort.
- Hver spiller plasserer én infanteribrikke på hvert område de har fått.
- Deretter plasserer spillerne resterende bataljoner etter tur:
- 3 spillere: 35 bataljoner
- 4 spillere: 30 bataljoner
- 5 spillere: 25 bataljoner
- 6 spillere: 20 bataljoner
Spillets gang 🔄
Hver tur består av tre faser:
1. Forsterkningsfasen 🪖
Du får nye bataljoner på tre måter:
- Antall områder: 1/3 av antall områder du kontrollerer (minimum 3 bataljoner)
-
Kontinentbonus: Hvis du kontrollerer hele et kontinent:
- Australia: 2
- Sør-Amerika: 2
- Afrika: 3
- Europa: 5
- Nord-Amerika: 5
- Asia: 7
-
Risk-kort: Bytt inn 3 kort med:
- Samme symbol (3 infanteri, 3 kavaleri, 3 artilleri)
- Ett av hver symbol
- Joker kan erstatte hvilket som helst symbol
- Bonus: Hvis du eier området på ett av kortene du bytter inn, får du 2 ekstra bataljoner på det området
📌 Du må bytte kort hvis du har 5 eller flere.
2. Kampfasen ⚔️
- Du kan angripe fra et område til et tilstøtende fiendtlig område.
- Du må ha minst 2 bataljoner i angrepsområdet.
- Angriperen bruker opptil 3 røde terninger, forsvareren opptil 2 blå.
- Sammenlign høyeste terningkast:
- Høyest vinner – taper mister én bataljon
- Ved likt kast vinner forsvareren
- Du kan fortsette å angripe så lenge du vil.
- Hvis du erobrer et område, må du flytte minst én bataljon inn.
- Du får ett Risk-kort hvis du erobrer minst ett område i løpet av turen.
3. Manøvreringsfasen 🔁
- Du kan flytte bataljoner fra ett område til et annet tilstøtende område du kontrollerer.
- Kun én slik flytting per tur.
Sluttspill og seier 🏆
- Du vinner når du fullfører ditt oppdrag (hemmelig oppdragskort).
- Alternativt: Spill til én spiller kontrollerer hele verden.
Spesialregler og tips 💡
- Infanteri = 1 bataljon, kavaleri = 5, artilleri = 10
- Du kan bytte brikker for å holde brettet ryddig
- Hold oppdragskortet hemmelig!
- Spill taktisk: kontroller kontinentene og forsvar grensene dine