Gå videre til innholdet

Musse & Helium - Jakten på Gullosten - spilleregler

Innholdet i Musse & Helium - jakten på Gullosten. Esken til spillet i bakgrunnen.
Simon André Vennerød-Diesen|
Musse og Helium - Jakten på gullosten er et spennende eventyrspill hvor spillerne hjelper søskenmusene å finne den magiske gullosten. Spillet kombinerer strategi, hukommelse og flaks gjennom fire forskjellige eventyr for 2-5 spillere fra 5 år.

Vil du kjøpe Musse og Helium - Jakten på gullosten? Se produktet her →

 

🐪 Jakten på Gullosten

Alder: 5+
Antall spillere: 2–5


🎯 Spillets mål

Bli med søskenmusene Musse og Helium på et spennende eventyr!
Målet er å finne Gullosten før de andre spillerne – og redde Kongeriket. For å klare det må du først finne vennene dine, komme deg gjennom farlige områder, og til slutt bruke både flaks og hukommelse for å finne den skjulte osten.


📦 Innhold og forberedelser

  1. Spillebrett: Legg sammen de ulike brettene som et puslespill (se bilde i instruksjonene).
  2. Spillebrikker: Sett plastføtter på de fem figurene og velg én hver.
  3. Startposisjon: Plasser alle brikkene på det svarte hullet på Eventyr 1.
  4. Eventyr 4-rammen: Sett sammen rammen og legg de gule kortene tilfeldig inni med bildesiden ned. Ingen får se hvor Gullosten er!
  5. Venn-merker:
    • Røde merker legges med bildesiden opp på markerte plasser på Eventyr 1.
    • Hver spiller trekker:
      • 3 blå venn-merker (ved 2–4 spillere)
      • 2 blå venn-merker (ved 5 spillere)
        Disse legges foran hver spiller.
  6. Stein, saks, ryggsekk-merkene legges ved Fengselsøya.
  7. Duejegerkortene blandes og legges ved Eventyr 3.
  8. Velg en startspiller. Turen går deretter med klokka.

🧭 Eventyr 1 – Finn vennene dine

  • Målet er å finne røde venn-merker som matcher dine blå.
  • Du kan gå frem og tilbake på stiene, men ikke i samme trekk.
  • Flytt så mange steg som terningen viser.
  • Havner du på en stjerne, får du ta en venn du har foran deg – uansett hvor du står.
  • Flere spillere kan stå på samme felt.
  • Når du har funnet alle vennene dine:
    • Gå videre til Eventyr 2
    • Behold de røde merkene
    • Legg de blå til side – de er ute av spillet

❄️ Eventyr 2 – Snømonsteret Galaha og det iskalde vannet

  • Uansett terningkast må du stanse på en av de to røde sirklene i starten.
  • Neste gang det er din tur:
    • Kaster du 1–3: Du må bli stående.
    • Kaster du 4–6: Du kan hoppe til neste pote – og fortsette å hoppe så lenge du kaster 4–6.
  • Når du er ferdig med banen, går du til Eventyr 3 og stanser på en rød sirkel.

🤫 Eventyr 3 – Hysj! Ikke vekke duejegerne

  • Velg mellom to stier:
    • Grønn sti: lengre, men tryggere
    • Svart sti: kortere, men farligere
  • På din tur:
    • Kast terningen og flytt deg fremover
    • Havner du på et kortsymbol, snu et Duejegerkort:
      • Flaks: Ingenting skjer
      • Uflaks: Du blir tatt og sendt til fangehullet (midten av brettet)

🪤 Fanget? Slik rømmer du:

  • Spill Stein, saks, ryggsekk (papir) mot en annen spiller:
    • Du får tre merker (stein, saks, ryggsekk)
    • Motspilleren får de tre andre
    • Dere velger ett merke hver og legger det med bildesiden ned
    • Snu samtidig – stein slår saks, saks slår ryggsekk, ryggsekk slår stein
    • Uavgjort = ny duell (telles ikke som forsøk)
  • Du får to forsøk
  • Hvis du taper begge, kan du bruke ett venn-merke for et tredje forsøk
  • Taper du igjen, blir du værende
  • Når du vinner:
    • Gå til valgfritt rødt startpunkt på Eventyr 3
    • Kast terningen og fortsett i samme trekk

📌 Husk å hviske! Glemmer du det, og noen påpeker det, må du gå ett steg tilbake.


🌉 Eventyr 4 – Let etter Gullosten

  • Før du får lete etter Gullosten, må du vinne en Stein, saks, ryggsekk-duell (samme regler som før).
  • Du får to forsøk, og kan bruke en venn for et tredje.
  • Når du vinner:
    • Snu ett kort + ett ekstra for hver venn du har igjen (1–4 kort totalt)
    • Finner du ikke Gullosten, snu kortene tilbake
    • Neste spiller prøver
    • Har du ingen venner igjen, får du bare snu ett kort
  • Husk hvilke kort som er blitt snudd – hukommelse og flaks avgjør!

💡 Tips

  • Når alle har passert et brett, kan dere fjerne det for å få bedre plass.
  • De 20 memorykortene danner et motiv – bruk dem gjerne som puslespill!

🔁 Alternative regler

  • Vil dere ha et kortere spill?
    • Spill uten Eventyr 2 eller 3
    • Fjern duellen før Gullostjakten
  • For færre fengselsbesøk:
    • Fjern valgfritt antall Duejegerkort før start

Klar til å spille? Kjøp Musse og Helium - Jakten på gullosten her →

Tilbake til bloggen

Legg igjen en kommentar

Merk at kommentarer må godkjennes før de publiseres.

Kanskje er du interessert i...